sobota, 7 lipca 2012

Opowieści buddyjski, Ajahn Bahm

Wydawnictwo: Studio Astropsychologii
Liczba stron: 254
Data premiery: 26.05.2012r.

 Buddyzm jest systemem filozoficznym, na ogół kojarzącym się ludziom z medytacją, cierpliwością i spokojem. Jakiś czas temu, oglądając program podróżniczy prowadzony przez pana Wojciecha Cejrowskiego, dowiedziałam się, na czym tak naprawdę polega ta, wyznawana przez niektórych, religia. Nie jest to nic innego jak czczenie i oswajanie demonów dla własnych celów. Brzmi trochę strasznie i niewiarygodnie, ale właśnie tak jest. W przeciwieństwie do zdobytej przeze mnie wiedzy, książka, napisana przez mnicha Ajahn’a Brahma, okazała się mało przerażającą, a za to bardzo przyjemną lekturą.


 Wydawnictwo Studio Astropsychologii kolejny raz stanęło na wysokości zadania i stworzyło niesamowitą oprawę graficzną, tym razem do pozycji pt. „Opowieści buddyjskie dla małych i dużych”. Jej okładka z łatwością przyciąga wzrok potencjalnych obserwatorów, a wnętrze ozdobione motywem bambusa uprzyjemnia lekturę. Dla większości osób, a w szczególności dla wzrokowców jest to duży plus. Ponieważ i ja zaliczam się do grupy tych osób, do czytania podeszłam z ogromnym entuzjazmem zwłaszcza, że książka od początku kojarzyła mi się z „Opowieściami wróżki Alicji” lub z serią pt. „Balsam dla duszy”.

 W „Opowieściach buddyjskich dla dużych i małych” znajdziemy różnej długości historie, posiadające pewne ukryte morały. Każdy z czytelników inaczej zrozumie daną opowieść i wyciągnie z niej zupełnie inny wniosek, i właśnie to sprawia, że jej lektura staje się niesamowitą przygodą. Książka została podzielona na jedenaście części, ponieważ w każdej z nich znajdziemy inne teksty. Jedne będą dotyczyć doskonałości i winy, inne miłości i poświęcenia, jeszcze inne strachu i bólu, gniewu i przebaczenia, budowania szczęścia, poważnych problemów, mądrości i wewnętrznego spokoju, umysłu i rzeczywistości, życia duchowego, wolności i pokory oraz cierpienia. 

 Nie będę ukrywać, że niektóre zamieszczone opowieści nie zrobiły na mnie pozytywnego wrażenia. Poczułam się nawet w pewnym momencie zawiedziona, a z każdą kolejną historią powoli traciłam entuzjazm. Na jeden wartościowy – w mojej opinii – tekst, trafiałam na pięć przeciętnych i nic niewnoszących do mojego życia opowieści. Z pomocą przyszła moja mama, która nie była zdziwiona takim obrotem spraw, w końcu mentalność ludzi Wschodu jest specyficzna i znacznie różni się od naszego – europejskiego - sposobu widzenia. 

 Język wykorzystany przez Ajahna Brahma jest lekki i bardzo przyjemny. Praktycznie do pierwszej strony udało mu się zdobyć moją sympatię. Przez całą lekturę wyobrażałam go sobie, jako niskiego, grubego człowieczka z wielkim uśmiechem goszczącym na jego twarzy. Wkrótce stał się dla mnie kimś więcej niż przyjacielem, stał się przewodnikiem, dzięki któremu zrozumiałam i nauczyłam się wielu ważnych rzeczy. 

 „Opowieści buddyjskie” są doskonałą lekturą dla każdego, bez względu na wyznawaną wiarę. Nie wszystkie znajdujące się w niej historie będą w stanie podbić Wasze serca, aczkolwiek wiele jest takich, których z pewnością nigdy nie zapomnicie. Polepszają humor, odprężają, a na dodatek nauczą, dlatego polecam go każdemu bez wyjątku!

 Na koniec dodam, że lektura tej pozycji zrobiła na mnie tak pozytywne wrażenie, że wielokrotnie dzieliłam się niektórymi zamieszczonymi opowieściami z osobami z mojego bliskiego otoczenia. Ich reakcja była łatwa do przewidzenia i już teraz zrobiła się spora kolejka do jej wypożyczenia. 
Ocena: 5/6
Książkę otrzymałam od wydawnictwa Studio Astropsychologii, za co serdecznie dziękuję!

5 komentarzy:

  1. Niedawno szperając na stronie Studia Astropsychologi zwróciłam uwagę na tę książkę i cieszy mnie Twoja recenzja, bo teraz wiem, że wybór lektury mam znacznie ułatwiony :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam w domku i niedługo zacznę czytać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. czytałam i również mi się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię takie historie z morałem zaczerpnięte z innych kultur, religii, filozofii itp. Chętnie sięgnę. :)

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz jest tu mile widziany. Podziel się ze mną i innymi czytelnikami swoimi przemyśleniami, opiniami czy nawet krytyką.

Blogger Template by Clairvo