środa, 31 sierpnia 2011

Czy trzeba bać się diabła? Henri Amet

Wydawnictwo:Promic
Data premiery: 8.05.2010r.
Liczba stron: 113

 Od książek religijnych zazwyczaj trzymam się z dala, bo mimo, że jestem katoliczką, nie odczuwam potrzeby ich czytania. Jednak tym razem coś się zmieniło i wyjęłam z półki poświęconej tej tematyce, niewielką książkę pt. „Czy trzeba bać się diabła?”, napisaną przez księdza egzorcystę. Zagadnienia dotyczące egzorcyzmów, złych duchów i demonów zawsze mnie interesowały, więc nic też dziwnego, że wkrótce książka autorstwa Henriego Amet, została przeze mnie wypożyczona.

 „Czy trzeba bać się diabła?” jest małą gabarytowo pozycją, która - o dziwo - nie straszy czytelnika szatanem, nie karze cały czas odmawiać modlitwy czy skrupulatnie uczestniczyć we mszach świętych. Nic z tych rzeczy. Henri Amet wyjaśnia czytelnikowi istotę egzorcyzmu. Pokazuje rolę, jaką pełni ksiądz egzorcysta, opisuje grupy osób, które zwracają się do niego o pomoc i odpowiada na najczęściej nurtujące pytania dotyczące tego tematu. W tej pozycji, znajdują się również fragmenty przywoływanych przez autora realnych przypadków, z którymi miał do czynienia przez cały czas, odkąd został mianowany egzorcystą. Są one jednak krótkimi streszczeniami, często mało fascynujących przypadków dolegliwości osób chorych psychicznie, które nie usatysfakcjonują nikogo, liczącego na przerażające opisy prawdziwych opętań. 

„To, że człowiek krzyczy, biega czy rzuca się na ziemię, nie musi koniecznie oznaczać, że jest opętany. To, że ktoś deklaruje bez wahania, że potrzebuje egzorcyzmu, nie oznacza, że należy mu wierzyć.”*

 Zanim sięgnęłam po tę książkę, miałam niekompletne wyobrażenie na temat roli, jaką pełnią egzorcyści. Wyobrażałam sobie ich, jako silnych psychicznie księży, który po potwierdzeniu obecności demonów, przy pomocy modlitw i wody święconej, pozbywają się złego ducha z ciała opętanej osoby. Jak się okazało, nie do końca na tym polega ich rola. Ich zadaniem jest wysłuchiwanie osób, które proszą o spotkanie. Doradzanie im, pocieszanie i modlenie się za nie. Tylko w wyjątkowych przypadkach, gdy zły duch faktycznie „zamieszkuje” ciało człowieka, za pomocą odpowiednich formuł i modlitw, nakazują mu je opuścić.

"Uprawianie magii, wzywanie diabła albo przekleństwa mogą, u osób przepełnionych nienawiścią czy pragnieniem szkodzenia, otworzyć drzwi złym duchom."**

 Nie jestem pewna swoich uczuć wobec tej książki i autora. Co prawda, moja wiedza na ten temat w pewien sposób się zwiększyła, jednak nie czuję się w pełni usatysfakcjonowana. Liczyłam na coś bardziej szokującego, co da mi do myślenia. Więc na koniec nasuwa się pytanie, czy faktycznie należy bać się diabła? Według mnie, oczywiste jest, że tak, jednak w trakcie lektury nie zdołałam poznać odpowiedzi na to pytanie. 
Moja ocena: 3/6
* 84
** 37

11 komentarzy:

  1. Mimo wszystko poprzestanę na książce "Egzorcyzmy Anneliese Michel" jeśli chodzi o podobną tematykę, jakoś mnie specjalnie nie ciągnie:)
    Polecam, ta lektura na pewno Tobą wstrząśnie!

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ksiądz egzorcysta? Duchy, Szatan i diabły? Hmm, nie wydaje mi się ciekawe. Raczej stronię od podobnych tematów, bo mnie nie interesują. Nie odczuwam potrzeby poświęcania swojego czasu podobnym powieściom.

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja bym z chęcią poznała tę książkę, więc dopisuję ją do listy:))
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Przeczytałem parę książek dotyczących egzorcyzmów i wszystkie zrobiły na mnie duże wrażenie. Myślę ze po tę również warto sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię książki religijne, a nie czytałam jeszcze żadnej skupiającej się na egzorcyzmach, więc chętnie sięgnę po "Czy trzeba bać się diabła"!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Od zawsze interesują mnie egzorcyzmy i z chęcią przeczytałabym książkę pisaną przez księdza egzorcystę, mimo, że rzadko chwytam za "religijne" pozycje ( jestem wierząca i praktykująca, jednak jakoś do tego typu literatury mnie nie ciągnie).

    OdpowiedzUsuń
  7. Isadora - dzięki za polecenie. Z pewnością sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Poszukam tej książki, zainteresowała mnie

    OdpowiedzUsuń
  9. Zdarzyło mi się już czytać książki na temat egzorcyzmów, zawsze dopadają mnie wtedy rozterki, jestem agnostykiem więc wszelkiej maści niebiańskie istoty budzą moje wątpliwości i powodują serie pytań. Chętnie przeczytałabym tę książkę, przy najbliższej wizycie w bibliotece pobuszuję miedzy regałami ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Kurcze, ale przecież właśnie taka powinna być rola księdza, nawet egzorcysty, aby wysłuchać, pocieszyć i wspomóc ciepłym i dobrym słowem ludzi, którzy oddalają się od Boga, szkoda, ze właśnie takich księży brakuje teraz, ale cóż świat się zmienia, a książka wydaje się interesująca, choć treść mnie nie do końca przekonuje tak jak Ciebie, za to okładka jest bardzo ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  11. To, że zwykłego księdza to wiem, ale zawsze żyłam w przekonaniu, że ksiądz egzorcysta jest tylko i wyłącznie od egzorcyzmów, a nie "zawraca sobie głowy" pocieszaniem czy doradzaniem ludzi. To była miła niespodzianka :)
    Ogólnie, to ostatnio od księdza uczącego u mnie w szkole słyszałam, że na 1000 osób przychodzących do księdza egzorcysty, 1 osoba jest opętana.

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz jest tu mile widziany. Podziel się ze mną i innymi czytelnikami swoimi przemyśleniami, opiniami czy nawet krytyką.

Blogger Template by Clairvo